Hapao

Idag åkte vi på liten utflykt. Valde kanske inte bästa dagen för en dagtur men det var en minnesvärd dag ändå. Vi tog en tur för att se risterrasserna. Jag har tidigare hört om hur jobbigt en risodlare har det och även sett på dokumentärer men nu fick jag se det i verkliga livet. Det är bara respekt, beundran, empati för dessa människorna. Inget lätt liv de för med att så, och skörda. Allt för hand varje planta för sig. I alla väder. Det regnade hela dagen idag. Inte dugg regn utan riktig regn och där gick de i böjd rygg och satte risplantorna.

Vi hyrde en guidetur från stället vi bor på och han tog oss till olika utsikt ställen för att se bergen och risterrasserna. Sedan fick vi gå i ca 1 timme för att komma till en värmekälla. Vi gick i smala stigar bland de olika risfälten. Vissa smala och väldigt leriga och andra lite bredare men inte så mycket bredare.
Värmekällan var inte stor men den var varm och den luktade ägg. Fast skönt var det att doppa i efter en timmes vandring i regn. Slutade regna precis när vi hade klätt på oss för att gå därifrån och började regna igen 200 meter bort från bilen. Så kom hem och var blöt från topp till tå. Allt i väskan blev blöt. Pengarna, passet, allt som fanns där. Var inte kul måste jag säga. Fast lyckades rädda kameran. Hade lagt den i en plastpåse och in i kamera väskan och sen den i ryggsãcken. Märkte när jag kom till hytten att innehållet i kamera väskan var blöt fastän den låg i ryggsäcken. Så verkligen tur för mig! Nu är problemet hur det ska hinna torka innan vi dra. Det är så fuktig att inget torka. Spännande dag iallafall. Bilder när jag har bra nät.